das Büro
Meer inzicht in de Duitse zakelijke cultuur
Meer inzicht in de Duitse zakelijke cultuur
Eendaags seminar over het soepel overbruggen van cultuurverschillen bij het zakendoen met Duitsland voor management, sales- en accountmanagers en teamleiders van verkoopteams.
Weten waarom uw Duitse gesprekspartner doet zoals hij of zij doet, is een belangrijke factor voor verkoopsucces. Toch zijn veel verkopers zich hier niet van bewust.
- Vergroot uw kennis over zakelijke cultuurverschillen
- Ontdek hoe u uw Duitse klant zo goed mogelijk helpt
- Verwerf kennis over de Duitse bedrijfscultuur
- Positioneer uw product ‘op Duitse wijze’
- Verhoog rendement salesgesprekken met Duitse klanten
Voorkom onzekerheid in verkoopgesprekken door inzicht in zakelijke cultuurverschillen
Salesprofessionals staan in gesprekken met Duitse klanten soms met hun mond vol tanden. Want hij of zij reageert vaak nét even anders dan u gewend bent in Nederland. Bijvoorbeeld wanneer u een afspraak wilt maken of uw klant aanspreekt op een manier die blijkbaar niet gepast is.
Daardoor vallen er ongemakkelijke stiltes en blijft het contact vaak oppervlakkig. Dat maakt dat u zich onzeker voelt in uw optreden en uw product of dienst minder zelfbewust presenteert dan u zou willen.
Kennis van Duitsland en zijn bedrijfscultuur zorgt ervoor dat u met vertrouwen het gesprek aangaat met uw Duitse klanten. U weet wat er van u wordt verwacht, legt op de juiste manier contact en benadrukt in uw presentaties precies die zaken die voor uw Duitse klanten het allerbelangrijkst zijn.
Nederlanders en Duitsers doen ánders zaken
Ook al zijn Duitsers onze naaste buren en sparringpartners in de EU, er is een wereld van verschil in bedrijfscultuur. Zeker in het verkoopproces. Een Duitse ondernemer heeft vaak heel andere prioriteiten dan een Nederlandse. Wanneer u klantgericht én verkoopgericht wilt werken, is het belangrijk dat u de verschillen (er)kent tussen u en uw gesprekspartners.
Veel verkopers gaan als ze in Duitsland verkopen hetzelfde te werk als ze in Nederland zouden doen. Ze benaderen de Duitse klant op dezelfde manier als een Nederlandse en zijn vervolgens verbaasd dat die klant anders reageert dan ze verwachtten.
In Nederland zijn we bijvoorbeeld gewend om eerst een persoonlijke relatie op te bouwen met onze klanten. Voor een Duitser speelt dat een minder belangrijke rol. Of een klant wel of niet van u koopt, hangt niet per sé af van de relatie tussen u beiden.
Bent u goed voorbereid, is de presentatie op de actuele stand en kloppen de cijfers? Of gaat u louter even kennis maken? ‘Dat zien we dan wel,’ is een houding die Duitsers niet goed begrijpen en zeker niet waarderen.
Zegt u Herr Dr. of Herr Prof.?
Salesprofessionals komen op de Duitse markt onvermijdelijk cultuurverschillen tegen waarvan ze niet direct weten hoe ze er het beste mee omgaan.
- Hoe ga ik om met de hiërarchie in Duitse bedrijven?
- Waarom zijn certificaten en stempels zo belangrijk?
- Hoe positioneer ik als verkoper mijn product: op prijs of kwaliteit?
- Waarom vinden Duitsers titels toch zo belangrijk?
- Waarom spreken we eigenlijk geen Engels in het verkoopgesprek?
- Waarom reageert een Duitse klant zo gereserveerd op mijn smalltalk?
Effectief onderhandelen en verkopen in Duitsland
Weten wat je moet doen en zeggen tegen uw Duitse klant, én wanneer, is doorslaggevend voor zakelijk succes in Duitsland. Het seminar Meer inzicht in de Duitse zakelijke cultuur stelt u in staat een goede en professionele indruk te maken bij uw (toekomstige) klanten.
Dit gaat u leren in de workshop over het zaken doen in Duitsland
Het eendaagse seminar is gericht op het snel eigen maken van gedegen basiskennis over de Duitse zakelijke cultuur. In een kleine stimulerende groep, met individuele aandacht voor alle deelnemers en ruimte voor specifieke vragen en cases uit uw branche.
- U verkent de zakelijke cultuurverschillen en krijgt begrip voor de diversiteit.
- U reflecteert op de Nederlandse manier van zakendoen.
- U ontdekt wat u moet doen om uw Duitse klanten goed te helpen.
- U krijgt inzicht in de hiërarchie bij Duitse bedrijven en leert hoe u hiermee omgaat.
- U leert hoe u uw product het beste positioneert bij uw Duitse klant.
Met deze resultaten keert u terug naar uw werk
- U bent beter voorbereid op gesprekken met Duitse klanten en kunt uw gedrag en woorden aanpassen aan de situatie.
- U voelt zich zekerder in discussies en onderhandelingen omdat u weet wat uw gesprekspartner belangrijk vindt.
- U voorkomt stereotypering: kennis en inzicht van de Duitse cultuur leidt er ook toe dat u meer oog heeft voor individuele verschillen.
- U leert veel over Duitsland (maar ook over Nederland) en kunt inschatten wat de beste manier is om uw Duitse klant te helpen, de relatie goed te onderhouden en meer omzet te maken.
Concreet ziet het seminar er zo uit:
Datum
Het seminar vindt plaats op 26 maart 2021. Voor meer informatie neem contact op.
Tijd
De bijeenkomst duurt van 9.00 – 13.30 uur.
Locatie
Het seminar vindt aangepast aan de actuele situatie online plaats.
Voertaal
De voertaal is Duits. Enige kennis van het Duits is voorwaarde om deel te nemen. Neem bij twijfel contact op.
Investering
De investering voor het seminar is 149 euro per persoon exclusief 21% btw.
Aanmelden
Meld u en uw medewerker(s) aan voor het seminar zodat u ook kennis verwerft over het zakendoen in Duitsland om met gemak professioneel uw gesprekken te kunnen voeren. Dat kunt u doen via info@duitsvoorbedrijven.nl of 020 – 4860481.
Zodra ik uw bericht heb ontvangen neem ik z.s.m. contact met u op.

Ruxshin Bischoff
Neem contact op of bel 020-48 60 481
Ontvang het gratis e-book!
Gratis adviesgesprek taaltraining
Twijfelt u over welk programma voor jullie geschikt is? Maak dan direct een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. Daarin bespreken we wat nodig is voor uw specifieke bedrijf en branche, en hoe Das Büro u kan helpen bij het zelfverzekerd leren communiceren in het Duits.
U krijgt in elk geval:
- Mijn deskundige visie als ervaren taaltrainer.
- Praktische tips om met meer vertrouwen te spreken.
- Concrete vervolgstappen om snel correcte Duitse gesprekken te voeren.
Uw trainers
Uw taaltrainer is Ruxshin Bischoff
Ik heb met Das Büro-Duits voor bedrijven al tientallen Nederlandse bedrijven en hun medewerkers geholpen om hun zakelijke communicatie te verbeteren. Deelnemers aan mijn trainingen en seminars leren in korte tijd hoe ze – zonder ingewikkelde grammaticaregels – Duits kunnen spreken en schrijven. Maar taal is niet alles. Het is ook belangrijk dat u rekening houdt met de verschillen in het zakelijk contact met uw Duitse klanten.
Uw verkooptrainer is Stephan Hild
Stephan Hild combineert als verkoper en gecertificeerd intercultureel trainer en coach zijn kennis en ervaring van internationale organisaties. Hij kent de uitdagingen en kansen van zakendoen over de grens. Hij heeft 25 jaar ervaring in het internationaal zakendoen, en heeft verschillende internationale projecten begeleid en gecoördineerd. Als cultural consultantverbindt hij interculturele sensibiliteit en het zakendoen in een internationale omgeving. Cultuurverschillen en communicatie brengt hij samen in zijn trainingen en workshops.
Garantie
De afgelopen jaren heb ik tientallen mensen geholpen bij het vlot Duits spreken en schrijven tijdens verkoopgesprekken. Daarom kan ik u met een gerust hart deze garantie bieden.
Als uw medewerker niet tevreden is over het seminar, kan hij of zij dit melden na de eerste helft van de bijeenkomst. Dan wordt het trainingsgeld teruggestort, behalve 100 euro administratiekosten en onder teruggave van het materiaal.