das Büro
Online Duits voor de Binnendienst
Online
Commercieel Duits voor de binnendienst
In 8 online stappen naar makkelijke gesprekken en correcte e-mails met Duitse klanten.
Je werkt als salesassistent of administratief medewerker verkoop. Je spreekt regelmatig Duitse klanten of leveranciers en wilt hen ook in het Duits goed en klantvriendelijk te woord kunnen staan.
Herken je dit?
Je moet (te) lang zoeken naar woorden en nadenken over de opbouw van je Duitse zinnen.
- Je bent onzeker of de klant wel begrijpt wat je bedoelt.
- Verstaan is niet zo’n probleem maar je vindt het vervelend dat je niet makkelijk kan terugpraten.
- Je weet überhaupt niet zeker of het wel klopt wat je zegt.
- Je bent vaak meer met de woorden en de taal bezig dan met het probleem of de vraag van je klant.
Duitse klanten vakkundig te woord staan
Als contact met Duitse klanten bij je werk hoort, wil je dat ook graag goed doen. Makkelijk op de juiste woorden komen en vertrouwen in wat je zegt, hoort daarbij. Want je wilt klachten netjes afhandelen en bellers vlot doorverwijzen naar een collega.
En omdat het in Duitsland soms nét even anders gaat, wil je ook weten waar je op moet letten in de communicatie. Zodat het ook echt klantvriendelijk is wat je zegt en mailt. En je – net als in het Nederlands – niet zo hoeft na te denken over de taal.
Schoolduits is niet genoeg voor je huidige werk
Je hebt op de middelbare school Duits geleerd. Die kennis is roestig geworden. Nu versta je wel wat je Duitse klant zegt. Maar je kunt hem geen antwoord geven omdat de juiste woorden niet bij je opkomen.
Het Duits dat jij vroeger hebt leren spreken en schrijven schiet tekort in de zakelijke contacten die je nu hebt. Die vergen een specifieke zakelijke woordenschat, met termen en uitdrukkingen uit jouw branche.
Hoe zou het zijn als je niet meer naar Duitse woorden hoeft te zoeken
Dan kun je je op het werk en de klant concentreren, en laten zien dat je weet waar je het over hebt. Bestellingen en orders afhandelen, leveringen en levertijden bespreken en daarbij ook de juiste vragen stellen: het gaat je allemaal vlot af.
Je voelt je zeker omdat je weet dat wat je zegt daadwerkelijk klópt. Daardoor kun je je focussen op de inhoud van het gesprek en de vragen van je klant. En je kunt de Duitse klant op een professionele manier uitleg geven. Je voert je gesprekken op de manier die bij je functie past.
Misschien maak je nog steeds fouten, maar dat is niet erg. Communicatie heeft niets te maken met 100% correct spreken. Je probeert zo correct mogelijk te spreken en de meest voorkomende fouten te voorkomen. Maar nu leg je de focus op je zakelijke woordenschat en passende formuleringen zodat je je écht contact met je klant maakt.
Ik heb deelgenomen aan de training Duits omdat ik voor mijn nieuwe baan bij Gaspack veel te maken heb met klanten uit Duitsland. De training was zeer leerzaam en specifiek afgestemd op mijn werkzaamheden. We hebben online gewerkt en dat ging prima, al heb ik geen ervaring met de andere manier van lesgeven. Alles was duidelijk te vinden en ook online was er een leuke interactie met elkaar. De training heeft mij heel veel kennis van de Duitse taal opgeleverd en gezorgd dat ik zekerder ben in het opnemen van telefoontjes uit Duitsland en het schrijven van e-mails in het Duits. Nogmaals bedankt voor de leuke en leerzame lessen!
Linda Brandsen,binnendienst medewerkster, Gaspack
Wat heb je wél nodig om je werk goed te doen
- Zakelijke (vak)woordenschat die ervoor zorgt dat jij je flexibel en specifiek kunt uitdrukken. Het is dan wel belangrijk dat je de juiste woorden leert (je kunt immers geen woordenboek leren). De focus moet liggen op de gesprekken die je voert en mails die je schrijft. Voer je gesprekken over bestellingen, prijzen of voorraden?
- Herhaling en oefening zodat je het gebruik van de Duitse taal automatiseert en er niet meer bij hoeft na te denken. En ook: gerichte feedback verwerken zodat je geen fouten meer kopieert van collega’s.
- De praktijk van de werkvloer voor een duurzaam resultaat: het is belangrijk dat je dat wat je leert meteen in de praktijk gebruikt. Reageert je Duitse relatie er goed op? Wat ontbreekt er nog? Bijsturen en verbeteren van je kennis is nodig, anders blijft het bij louter theoretische kennis.
Duits voor medewerkers binnendienst: wat gaan we doen?
In de online training Duits voor medewerkers binnendienst leer je alles wat je nodig hebt voor een soepele communicatie met je Duitse klanten, per mail en telefoon.
Tijdens de training spreken we alleen Duits. Dus je wordt ondergedompeld in de taal en traint meteen je luistervaardigheid. We bespreken alleen zinnen en woorden die je écht nodig hebt.
We oefenen relevante commerciële zakelijke gesprekken voor verkopers, salesassistenten en medewerkers in de binnendienst. Het gaat dus onder meer over bestellingen, leveringen, levertijden voorraden en klachtenafhandeling.
Alle trainingsbijeenkomsten vinden online plaats zodat je op kantoor of thuis kunt deelnemen: geen reistijd dus . In de sessies maak je kennis met medewerkers uit andere bedrijven. Door naar anderen te luisteren verbreed je je woordenschat.
Ook na de training word je op weg geholpen
Je leert hoe je digitale woordenboeken en apps gebruikt zodat je ook na de training altijd snel over de juiste online middelen beschikt.
Bovendien ontvang je van alle trainingsbijeenkomsten een samenvatting waarmee je een gestructureerd ‘dossier Duits’ kunt opbouwen. Ook handig als je het later nog eens wilt teruglezen.
“De gesprekken met de Duitse klanten liepen voor begin van de training erg slecht. Mijn baas vond dat ik hier iets aan moest doen. Daarom heb ik deze training gevolgd. Ik heb de training heel goed ervaren, na de eerste les was al een duidelijke verbetering te horen. Ik herken nu veel fouten die ik maakte. De training was een goed begin voor mijn verdere ontwikkeling wat betreft het Duits. Ik zal altijd blijven communiceren met klanten in mijn werk. Nu heb ik de bouwstenen gekregen waarmee ik verder kan bouwen. Bedankt!” Desiree Pluijgers, Commercieel medewerkster, Grootendorst Banket
Das Büro – Duits voor bedrijven heeft al tientallen Nederlandse bedrijven en hun medewerkers geholpen om hun zakelijke communicatie te verbeteren. Cursisten leren in korte tijd hoe ze – zonder ingewikkelde grammaticaregels – Duits kunnen spreken en schrijven, waardoor hun motivatie en productie omhooggaat, en hun werk weer leuk wordt.
Concreet ziet de training er zo uit:
8 online wekelijkse bijeenkomsten zodat je tussendoor tijd hebt om te herhalen en te oefenen. De lessen duren elk 2 uur.
- Aantal deelnemers is beperkt tot 6. Zo is de kwaliteit geborgd en is er ruimte voor individuele vragen.
- Online leeromgeving. Voor oefeningen en het herhalen van de woordenschat maken we gebruik van een online leeromgeving zodat je alles in je eigen tijd en tempo kunt leren en herhalen.
- Huiswerk/zelfstudie. Je krijgt telkens huiswerk waarop je persoonlijke feedback van de trainer krijgt. Daardoor wordt de leerstof geborgd en haal je alles uit de training. Je profiteert ten volle van de inhoud van de training en de deskundigheid van de trainer.
- Samenvatting. Naast de feedback ontvang je ook transcripties van de trainingsbijeenkomsten, zodat je de lesstof later rustig na kunt lezen.
Wat de training je kan opleveren
In de online training Duits voor medewerkers binnendienst:
- Maak je kennis met de commerciële zakelijke woordenschat zodat je je (telefoon)gesprekken met gemak kunt voeren.
- Vergroot je je woordenschat zodat je flexibeler kunt spreken, snel de juiste worden beschikbaar hebt en je gesprekken vloeiend worden.
- Ontdek je dat je door je Duits te ‘automatiseren’ je niet meer zo lang over de juiste woorden na hoeft te denken maar je kunt focussen op het gesprek.
- Leer je correcte e-mails te schrijven met tekstbouwstenen én de juiste grammatica.
- Krijg je feedback van de trainer op eventuele fouten zodat je zeker weet dat het klopt wat je zegt en je professioneler overkomt.
- Verbeter je zelfs je Duitse smalltalk zodat je ook informele gesprekken makkelijker voert.
Is de training ook geschikt voor jou en je collega’s?
Duits voor medewerkers binnendienst is een online training, speciaal voor salesmedewerkers, verkopers en salesassistenten in de binnendienst. Ze willen hun (telefoon)gesprekken met Duitse klanten beter en met meer gemak voeren omdat zij weten hoe belangrijk het is om hen in het Duits te woord te staan. Zowel telefonisch en per mail.
De training is bedoeld voor beginners én voor medewerkers die hun kennis willen opfrissen.
Investering
Deze training van 8 onlinebijeenkomsten van elk 2 uur kost 497 euro per persoon exclusief btw. De prijs is inclusief een uitgebreide reader, de samenvatting en de feedback van de trainer.
Bonus: e-book voor het makkelijker schrijven van zakelijke mails
Bonus
Als bonus ontvangen de deelnemers een e-book met talrijke tekstbouwstenen voor de meest voorkomende zakelijke e-mails.
Meer informatie over het E-book.
Wil je met de hele afdeling komen?
Deze training kan ook aan een groep medewerkers van één bedrijf gegeven worden. Neem voor meer informatie contact op: info@duitsvoorbedrijven.nl.
“Ik vond het moeilijk om telefoongesprekken met de collega’s in Duitsland te voeren. Een bestelling plaatsen gaf bijvoorbeeld problemen. Mijn werkgever vond het ook belangrijk dat wij professioneler kunnen reageren op telefoontjes.
De training was erg leerzaam, wij hebben de gesprekken vaak geoefend. Ik voel me nu veel zekerder en ren niet meer weg als een Duitse collega belt maar pak dan gewoon de telefoon op. De training heeft mijn veel zelfvertrouwen gegeven.”
Adri van Enk, Commercieel medewerkster, Triflex BV
Garantie
De afgelopen jaren heb ik tientallen mensen geholpen bij het vlot Duits spreken en schrijven tijdens verkoopgesprekken. Daarom bied ik je met een gerust hart deze garantie.
Als een medewerker niet tevreden is over de training, kan hij of zij dit melden na afloop van de eerste online bijeenkomst. Dan wordt het trainingsgeld teruggestort – onder teruggave van het materiaal, behalve 50 euro administratiekosten.
Meer informatie en aanmelden
Meld medewerker(s) aan voor de online training Duits voor de binnendienst via info@duitsvoorbedrijven.nl of 020 – 48 60 481. Ook als je nog vragen hebt kun je natuurlijk eerst contact opnemen.
Ich freue mich auf Ihren Anruf!
Resultaten van de training Duits voor medewerkers binnendienst
- Je handelt gesprekken met Duitse klanten snel en zelfverzekerd af.
- Je bevestigt op correcte wijze bestellingen.
- Je geeft voorraad en levertijd moeiteloos door of vraagt er proactief naar.
- Je beantwoordt soepel vragen naar prijzen en prijslijsten, en geeft gewijzigde levertijden door.
- Je handelt probleemloos eventuele klachten af.
- Je kunt bellers doorverbinden of doorgeven dat een collega in bespreking is.
- Kortom: je doet je werk beter én met plezier.

Ruxshin Bischoff
Neem contact op of bel 020-48 60 481
Ontvang het gratis e-book:
Succesvolle Sales in het Duits
In 5 stappen naar een geslaagd verkoopgesprek met een Duitse klant.
Een training voor salesmanagers en verkopers die meer resultaat willen halen uit het verkoopgesprek.
Duits online: zakelijke e-mails schrijven
Download de gratis e-cursus.
Gratis 6-delige e-cursus voor medewerkers die regelmatig e-mails in het Duits moeten schrijven
Voor artikelen en tips over zakelijk Duits lees onze blog!
Is dit programma geschikt voor u (en uw collega’s)?
Vraag een (vrijblijvend) adviesgesprek aan via info@duitsvoorbedrijven.nl
of 020 – 48 60 481.
Gratis adviesgesprek taaltraining
Alle programma’s van Das Büro ondersteunen u en uw medewerkers bij het moeiteloos voeren van zakelijke Duitse gesprekken zodat u een professionele indruk maakt bij uw Duitse contacten.
Twijfelt u over welk programma voor jullie geschikt is? Maak dan direct een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. Daarin bespreken we wat nodig is voor uw specifieke bedrijf en branche, en hoe Das Büro u kan helpen bij het zelfverzekerd leren communiceren in het Duits.
Meer informatie.
Geeft u leiding aan medewerkers van verschillende afdelingen? Ook dan nodig ik u van harte uit voor een adviesgesprek. Ik denk graag mee over een training voor het hele bedrijf zodat alle medewerkers vertrouwen ontwikkelen in hun Duitse communicatie.
U krijgt in elk geval:
- Mijn deskundige visie als ervaren taaltrainer.
- Praktische tips om met meer vertrouwen te spreken.
- Concrete vervolgstappen om snel correcte Duitse gesprekken te voeren.